الأربعاء، أكتوبر ٢٩، ٢٠٠٨

حوارات



جس نبض الشارع المصرى مع سواق تاكسى وقت اشاعة صحة الرئيس على كوبرى 6 اكتوبر




سواق التاكسى: سمعت يا بيه عن اشاعة ان الريس بيودع؟؟

أنا: آه سمعت
السواق:و لا مؤاخذة ايه رأى حضرتك.....أصل أنا احب اتكلم فى السياسة و افهم فيها اكتر من أيتها سواق عندنا فى الموقف

أنا: اسم الكريم ايه الأول؟

السواق: محسوبك محمود و بيقولولى يا حودة

أنا: بص يا حودة...أنا ماعرفش، لكن بيقولوا انه فعلا عيان

حودة: عفارم عليك يا واد يا حودة يا جن، أنا برضه قلت كدة......الجدع بقاله مدة لا بيطلع فى تلفزيون و لا فى راديو، و من مدة و هوة وشه مخطوف و صحته فى النازل....أكيد عيان خصوصا ان انا سمعت ان عنده-ربنا يعافينا -المرض الوحش

أنا: مرض ايه يا حودة؟

حودة: مرض البربور يا بيه!!!! أصل انا كنت راكب من يومين مع زبون محترم و طلع دكتور، و قاللى ان عنده معلومات مؤكدة ان الريس عنده المرض دة (غالبا قصده على البرى برى،واضح انه كان راكب مع سباك!!)......ياللا ربنا ياخده مطرح ماهو قاعد

أنا (قلت أستهبل شوية): بس بيقولك انه احتمال يكون مات
السواق: تصدق بإيه يا بيه إن أنا برضه قلت كدة و ان دة رأيى من الأول!!!....واحد زبون زيك كدة اخر وجاهة طلع دكتور برضه و قاللى انه عنده معلومات مستوثأة (شفت مستوثأه دى!!!) انه ميت بقاله اسبوع و الحكومة مكتمة عالخبر ،ماهى حكومة بنت حرام و مادام عارفة الاشاعة اللى دايرة فى البلد و مع ذلك مسكتمة و مبكتمة (جديدة دى!) اعرف انها اكيد مرقدة على حاجة

أنا: و تفتكر يا حودة هوة مات ازاى؟

حودة: أكيد البربور يا بيه!!!!حاكم دة مرض صعب قوى، ساعة ما يكلبش -اسم الله على مقامك- فى المخاصى و العياذ بالله قول البنى ادم يا رحمن يا رحيم....ياللا ماتجوزش عليه غير الرحمة

أنا (لقيت الموضوع مسلى): بس أنا بقى سمعت غير كدة خالص يا حودة، بيقولك إن الريس فل الفل و إن اللى مطلع الاشاعة دى حبة عالم.......

حودة (مقاطعا فى حماسة): أنا برضه قلت كدة يا بيه مافيش غيرهم، محسوبك مش داقق عصافير و تقريبا انا اكتر واحد يفهم سياسة فى الموقف عندنا، واحد زبون ابن ناس كدة قاللى انه شغال فى الخارجية و عنده اخبار بإن الامريكان و اليهود ولاد ال(....) همةاللى بيطلعوا الطرطشة دى، أمال إيه يا بيه....كل الحئد دة عشان عارفين احنا قد ايه فى مصر بنحب الريس، و متغاظين مننا اكمننا انتخبناه خمس مرات لكن الريس بتاعهم يادوبك بيقعد اربع سنين و بعد كدة يرموه رمية الكلاب!!!!تصدق يا بيه و حياة من خلانى آجى مدينة نصر عشان اخدك و هية مش سكتى....انا اليوم اللى الريس وقع فيه فى مجلس الشعب كان عندى شرقة من صباحية ديك النهار،و لما ربنا خد بيده انا وزعتله شربات فى الموقف كله......ربنا يخليهولنا و يحفظه يا رب

أنا:......

حودة: ساكت ليه يا بيه.....بذمتك مش بافهم فى السياسة و انفع اروح أحلل فى التلفزيون


أنا: هوة بعد الكلام اللى انت قلته دة ما تسكتش على نفسك يا حودة،أكيد لازم تروح تحلل....إلا انت مين اللى فهمك سياسة (....أم اللى فهمهالك) يا حودة؟

حودة: أبويا يا بيه ربنا يخلليه

أنا: و الحاج بيشتغل ايه بقى؟

!!!!!!حودة: مزين يا باشا

!!!!أنا: أنا برضه قلت كدة



!!!!حوار مع واحد صاحبى محترم جدا




أنا: هاه عملت ايه امبارح؟؟؟؟




هو: و لا حاجة، أول ما قعدت معاها قلت أجس نبضها و رحت محسس على ال....بالراحة




!!!أنا: يا رااااجل، فى الشقة كدة



هو: اه و ربنا



أنا: طب و بعدين....ابوها سابكو كدة فى الشقة؟




هو: ماحنا قاعدين فى الصالة (ختشيبتى يا جدع....فيه ايه!!!)، المهم، قعدت تقوللى لأة و بتاع لحد ما قمت فاكك زراير ال....و حطيت ايدى على ال....بالراحة برضه


أنا: آه يا فااااجر ، كل دة فى الفسحة....طب خشوا دورة المية


هو: استنى بس،هوة انا لسة عملت حاجة، بعد ما خلصت من ال.....رحت نازل بشويش على ال.....، وقمت فاكك سوستة ال....،و نزلت.....فيه لحد البنت ما بقت .....على الاخر نياهاهاهاهاها



أنا: آه يا نجس.................بس؟




هو: لا مانا ماوقفتش على كدة، فضلت أدوس على ال....جامد المرة دى
أنا: آه يا وسخ
هو: عيب عليك، و بعد كدة قعدت أبوس فى ال...و ال... و ال.....واحدة واحدة



أنا:ممكن سؤال



هو: قول



أنا: انت عملت ال.....؟




!!!!هو: استغفر الله العظيم....كله الا الحرام




حوار برئ مع ابن واحدة زميلتى عنده خمس سنين أمه بلتنى بيه لحد أما تطلع من السوبرماركت

الولد : عمو عمو ...انت اسمك ايه

انا: محمد، وانت؟؟؟

الولد: شادى...ممكن اتكلم معاك شوية عشان ماما مش بترضى تتكلم معايا فى أى حاجة

انا:ماشى يا حبيبى

شادى:هوة انا جيت ازاى (سؤال الأطفال الخالد خلود البلهارسيا فى كبد الانسان المصرى)

انا: بعد أما ابوك و امك اتجوزوا ....المأذون راح اشتراك من السوبرماركت

شادى: يعنى ماما دلوقتى و هية طالعة حتجيب واحد زيى

أنا: والله يابنى حسب صحة الناس اللى جوة....بس الصراحة أمك تجيب

شادى: آخر مرة لما سألتها كدة قالتلى اقعد ساكت يا حمار....أنا حمار ياعمو؟

أنا: يجوز يابنى

شادى: هوة ايه الفرق بين الحمار و البغل يا عمو؟؟؟

أنا (ايه الواد الحقنة دة!!): الحمار و الحمارة لما بيتجوزوا بيخلفوا حمار، لكن لو الحمارة نامت مع حمار مش جوزها بيجيبوا بغل (هع هع هع)

شادى: همة الحمير بيتجوزوا زينا يا عمو؟

!!!!أنا: يابنى...أصلا ماحدش بيتجوز غير الحمير

شادى: أنا باشوف الحمار فى الشارع، لكن لما رحت جنينة الحيوانات شفت القرد

أنا (متوقع السؤال الجاى على سيرة القرد): طيب

شادى: هوة ليه القرد من ورا أحمر يا عمو؟

أنا: عشان عنده تسلخات

شادى: بابا من يومين قال لماما تجيبله مرهم التسلخات....هوة كمان من ورا احمر؟

أنا: والله مادام اتجوز امك تبقى غالبا.....حمرا

شادى: طب عشان مايجيلناش تسلخات....ينفع أحطه عليا و على ماما ؟؟

!!!!!!!أنا: عليك و على أمك و على أبوك فى ساعة واحدة.....غور ياااد









حوار فى العيادة الخصوصى مع واحد -اللهم احفظنا- مابيعرفش

أنا: وحد الله فى قلبك ياسطى نبيل الموضوع مش مستاهل

نبيل: لا يا بيه كله الا الكرامة، خلاص الكيل فاض و التنك عبى (!!!)....أنا لازم أقتلها

أنا: مانت كنت كويس المرة اللى فاتت

نبيل: لما الفواجرا و الفيتامين ماجابوش همهم استعوضنا ربنا....إنما هوة الصخص ايه إلا نفسية

أنا: هية قالتلك حاجة؟

نبيل: همة النسوان كدة يا دكتور، مايصدقوا ان الراجل يخستع شوية و تلاقى حيلهم اتصلب و حنكهم دة ابتدى يطلع هبو بعيد عنك

أنا:خير؟

نبيل: الولية بنت الصرمة ضربت بمشاعرى عرض الحائط (مش فاهم انا ايه كهربائى السنسيون دة اللى يعرف عرض الحائط!!) و بعد 3 سنين جواز و اربع عيال بتدلعنى على آخر الزمن

أنا: يا سلاااااام....هوة حد لاقى دلع يا نبيل؟

نبيل: يا بيه مانت مش لاقط، بنت الكلب بتقوللى يا بلبل...........!!!!هارش؟

أنا: هارش

نبيل: طول النهار تعال يا بلبل، روح يا بلبل ، انت لسة نايم يا بلبل؟؟؟....تخيل بتقوللى كدة و انا زى الشحط طويل عريض (عريض عرض الحائط:))

أنا:تاهت و لقيناها ياسطى بلب...نبيل، يا إمتن تتجوز غيرها ، يا إمتن تغير اسمك

نبيل: النهاردة بتقوللى هاتلى عيش معاك و لما سألتها عيش ايه ، راحت ضحكت و قالت :أكيد مش فينو يا بلبولتى

أنا: قالتلك يا بلبولتى؟؟؟؟

نبيل: اااااااااااااه....مش عارف دى اعمل فيها ايه يا بيه، أنا حاطلع من عندك دلوقتى و انزل ادور فيها الضرب

أنا: اضربها يا بلبل....اضرب بيها عرض الحائط



حكمة البوست
الزمالك مثل حسنى مبارك.....يمرض،و لكن لا يموت

16 Comments:

At ١٠:٥٦ م, Anonymous غير معرف said...

جامدة مووووووووووووووووووووووووووت يا حبي
الى الامام دائما و بالتوفيق
بس ياريت ماتتأخرش تاني علينا

MOHAD

 
At ١١:٠٠ م, Anonymous غير معرف said...

Hi it is the first time to read ur thoughts but I think that I like it very much as you let me laugh from my deep heart. I have one question: Can you meet that child (shadi) again but in this time let his mother enter the market and give me the adress of that market to bring another brother for shadi Ha Ha Ha Ha.
Wael

 
At ١:٠٣ ص, Anonymous غير معرف said...

حمدا لله عالسلامة يا دكتور

وحشتنا جدا

 
At ١٢:١٢ م, Blogger هوميروس said...

معلم واحشني موت
التدوين من غيرك مالوش معني
انا عايز اكتبلك كومنت بعرض الحائط
وبعدين دول مش بوست واحد ولا بوستان انهم ثلاث بوسات اقصد بوستات
بس تسلم
تخيل انت لما يكون سواق تاكسي وابوه مزين يعمل ايه بقي عايز اضيفك ع الفيس بوك ياريس بس ايميلك مش عندي
ده ايميلي ياريت تضيفني
alafrit_abdo@yahoo.com

 
At ١١:١٤ ص, Anonymous غير معرف said...

أنت فين يا راجل. بقالك سنة مابعتش حاجة لدرجة أني قلت أنك بطلت تدوين. و النهاردة ببص في الFavorites قلت أشوف يمكن يكون رجع.
بوست خطير. و ياريت ما تغيبش علينا تاني.
على فكرة أنا قرأت كل مدوناتك و متابعك من زمان بس أول مرة أبعت رد.

 
At ٨:٢٢ ص, Blogger mostafa rayan said...

بص يا عم د ياول زيارة لكنها ان شاء الله مش الأخيرة
انا من ساعة ماقرأت مابطلتش ضحك
فل عليك بجد
- ومقدر حالة نبيل دة 4 عيال في 3 سنين الراجل كان شغال ما بياخدش راحة
بس هي الولية مراته عندها رقت او رغبة في وسط زحمة العيال دي انها تسلم على بلبل
غريب امر النسوان يا جدع
شيئ اخير اختلف معك فيه ان حسني مبارك مهما طال عمره سيموت ( اوبشن البني ادمين كدة وانت اكيد سيد العارفين )
لكن الزمالك لن يموت شوف كام رئيس جم وراحو وهو عايش المريض مهما طال مرضه هيخف ان شاء الله
تحياتي ليك يا جميل ودمت بخير

 
At ١٠:٥٣ م, Blogger Desert cat said...

بص بقى انت خليتنى فرجت عليا الناس من الضحك خصوصا شادى ده اان لو مكانك كنت لعبت بيه كورة

 
At ٩:٠٨ م, Blogger ROMIL said...

حمدالله على السلامة أنت فين ياراجل من زمان
كالعادة راجع بصاروخ أجمد من ام شادي
تحياتي

ROMIL

 
At ٨:٢٧ م, Blogger م/ الحسيني لزومي said...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا

 
At ١٠:٤٧ م, Blogger Zika said...

يخرب بيت فقر سيادتك
مجموعة حوارات غيرت الموود والله يا بيه
تحياتي

 
At ٢:٣٢ ص, Blogger l0ma said...

مبدايا نورت البلوجر كلة والنت وعالم التدوين وحشتنا جدا جدا جدااااااااااااا حمد اللة عالسلامة
لا وراجع مش فاضى دة انت معبى عالاخر اية يابنى الحلاوة دى 3 بوستات مرة واحدة والتلاتة احلى من بعض
ةبالمناسبة انا (لميس)مش ياسمين ;)

 
At ٧:٢٥ م, Blogger ٌRonin said...

كنت فين يا راجل وحشتنا جدا جدا

عموما الف حمدلله على السلامة و ما تغيبش علينا تانى

بوست اكتر من رائع احييك عليه

 
At ١١:١٧ ص, Anonymous غير معرف said...

إنت رااااااااااااااائع

 
At ٢:٥٥ م, Blogger فتــافيت (رحاب الخضري) said...

هههههههههههههههههههههههههه

حلوة جدا بجد.. اخر حاجة

عجبتني جدا بتاعة السواق والواد الصغير

بس ليه مافيش بوستات جديدة

خسااااااااارة بجد

 
At ٣:٤٠ م, Blogger طائرٌ حر said...

انت قليل الكتابة بس لما بتكتب بتدي في العضل علاطووووووووووووووول

100 - 100

بتفكرني بـ د.احمد خالد توفيق

 
At ٢:٣٥ م, Blogger Adham said...

أنا ازاى مجيتش هنا من زمان
جامد جدا يعنى

حمدا لله على السلامة

 

إرسال تعليق

<< Home